10 credite CPR: Codependența, 25-26 mai 2024
logo-img

Shopping cart

Subtotal:

$78.00
24 februarie, 2023
ETAPELE RECUPERĂRII
Recuperarea este un proces de creștere personală în care fiecare etapă are propriile riscuri de recidivă și propriile sarcini de dezvoltare pentru a ajunge la etapa următoare. Etapele de recuperare au o durată diferită pentru fiecare persoană, dar sunt un mod util de a privi recuperarea și de a o preda clienților. În linii mari, există trei etape de recuperare. În modelul original de dezvoltare, etapele au fost numite „tranziție, recuperare timpurie și recuperare continuă”. Denumiri mai descriptive ar putea fi „abstinență, reparare și creștere”.

1. Etapa de abstinență
Etapa de abstinență începe imediat după ce o persoană încetează să mai consume sau renunță la comportamentul adictiv și durează de obicei 1 până la 2 ani. Obiectivul principal al acestei etape este de a gestiona impulsul de a consuma sau de a relua comportamentul dependent. Acestea sunt câteva dintre sarcinile etapei de abstinență:

 Accept că am o dependență;
• Practic onestitatea în viață;
• Îmi dezvolt abilitățile de adaptare pentru a face față poftelor;
• Devin activ în grupuri de autoajutorare;
• Practic auto-îngrijirea și spun nu;
• Înțeleg etapele recidivei;
• Scap de prietenii consumatori;
• Înțeleg pericolele dependenței încrucișate;
• Fac față sevrajului post-acut;
• Dezvolt alternative sănătoase la dependență;
• Mă văd ca fiind o persoană „ne-dependentă”.

Există multe riscuri pentru recuperare în această etapă, inclusiv craving-ul persistent, auto-îngrijire deficitară, dorința de a mai consuma „încă o dată” și lupta de a stabili dacă mai este dependent sau nu. Clienții sunt adesea dornici să facă schimbări externe mari în recuperarea timpurie, cum ar fi schimbarea locului de muncă sau încheierea unei relații. În general, se consideră că schimbările mari ar trebui evitate în primul an, până când oamenii au suficientă perspectivă pentru a-și vedea rolul, dacă există, în aceste probleme și pentru a nu se concentra în întregime asupra altora.

Sarcinile acestei etape pot fi rezumate prin îmbunătățirea abilităților de auto-îngrijire fizică și emoțională. Experiența clinică a arătat că persoanele în curs de recuperare doresc să treacă repede peste aceste sarcini sau să le ignore și să continue cu ceea ce cred ele că sunt adevăratele probleme ale recuperării. Clienților trebuie să li se reamintească faptul că lipsa de auto-îngrijire este ceea ce i-a adus aici și că lipsa continuă de auto-îngrijire va duce înapoi la recădere.


Sevrajul post-acut (SPA)
Confruntarea cu sevrajul post-acut este una dintre sarcinile etapei de abstinență. Sevrajul post-acut începe la scurt timp după faza acută de sevraj și este o cauză frecventă de recădere. Spre deosebire de sevrajul acut, care are în principal simptome fizice, sindromul de sevraj post-acut (SPA) are în principal simptome psihologice și emoționale. De asemenea, simptomele sale tind să fie similare pentru majoritatea dependențelor, spre deosebire de sevrajul acut, care tinde să aibă simptome specifice pentru fiecare dependență.
Acestea sunt câteva dintre simptomele sevrajului post-acut:

• Schimbări de dispoziție
• Anxietate
• Iritabilitate
• Energie variabilă
• Entuziasm scăzut
• Capacitate fluctuantă de a-și menține concentrarea
• Somn perturbat

Multe dintre simptomele de sevraj post-acut se suprapun cu depresia, dar este de așteptat ca simptomele de sevraj post-acut să se amelioreze treptat în timp.

Probabil cel mai important lucru de înțeles despre sevrajul post-acut este durata sa prelungită, care poate dura până la 2 ani. Pericolul este că simptomele tind să vină și să dispară. Nu este neobișnuit să nu experimenteze simptome timp de 1 până la 2 săptămâni, ca apoi să apară din nou brusc. Acesta este momentul în care oamenii sunt expuși riscului de recidivă, când nu sunt pregătiți pentru natura prelungită a sevrajului post-acut. Experiența clinică a arătat că atunci când clienții se luptă cu sevrajul post-acut, ei tind să-și catastrofizeze șansele de recuperare și ajung să creadă că nu fac progrese. Provocarea cognitivă este de a încuraja clienții să-și măsoare progresul de la lună la lună, mai degrabă decât de la o zi la alta sau de la o săptămână la alta.

2. Etapa de reparare
În a doua etapă de recuperare, sarcina principală este repararea daunelor cauzate de dependență. Experiența clinică a arătat că această etapă durează de obicei 2, până la 3 ani.
În etapa de abstinență a recuperării, clienții se simt de obicei din ce în ce mai bine. Ei preiau în sfârșit controlul asupra vieții lor. Dar, în etapa de reparare a recuperării, nu este neobișnuit ca oamenii să se simtă temporar mai rău. Ei trebuie să se confrunte cu modul în care dependența lor le-a afectat relațiile sociale, performanțele școlare sau profesionale, stabilitatea financiară și stima de sine. De asemenea, trebuie să depășească vinovăția și autoetichetarea negativă care au evoluat în timpul dependenței. Clienții cred uneori că au fost atât de afectați de dependența lor încât nu pot experimenta bucurie, nu se simt încrezători sau nu pot avea relații sănătoase.
Acestea sunt câteva dintre imperativele sarcinilor de dezvoltare ale etapei de reparare:

• Folosiți terapia cognitivă pentru a depăși autoetichetarea negativă și catastrofizarea;
• Înțelegeți că oamenii nu sunt dependența lor;
• Remediați relațiile și remediați-le atunci când este posibil;
• Începeți să vă simțiți confortabil când sunteți inconfortabil;
• Îmbunătățiți îngrijirea de sine și faceți din ea o parte integrantă a recuperării;
• Dezvoltați un stil de viață echilibrat și sănătos;
• Continuați să vă implicați în grupuri de autoajutorare;
• Dezvoltați alternative mai sănătoase la comportamentul adictiv.

Experiența clinică a arătat că cele mai întâlnite cauze ale recăderii în această etapă sunt auto-îngrijirea deficitară și abandonarea grupurilor de sprijin.

3. Etapa de creștere
Etapa de creștere abordează dezvoltarea acelor abilități pe care oamenii nu le-au învățat niciodată, iar lipsa acestora i-a predispus la dependență. Etapa de reparare a însemnat a ajunge din urmă, iar etapa de creștere este de a merge mai departe. Experiența clinică a arătat că această etapă începe de obicei la 3 până la 5 ani după ce oamenii au încetat să mai consume droguri sau alcool și este un mod de viață.

Este, de asemenea, perioada de prelucrare a oricăror probleme legate de familia de origine sau orice traumă trecută care ar fi putut avea loc. Acestea sunt probleme la care clienții sunt uneori dornici să ajungă. Dar pot fi probleme stresante și, dacă sunt abordate prea devreme, este posibil ca clienții să nu aibă abilitățile de adaptare necesare pentru a le gestiona, ceea ce poate duce la recidivă.
Acestea sunt câteva dintre imperativele sarcinilor etapei de creștere:

• Identificați și reparați gândirea negativă și tiparele autodistructive;
• Înțelegeți modul în care modelele familiale negative au fost transmise, ceea ce îi va ajuta pe oameni să renunțe la resentimente și să avanseze;
• Provocați temerile cu terapia cognitivă și tehnicile de relaxare;
• Stabiliți limite sănătoase;
• Începeți să returnați ajutorul, ajutându-i pe alții;
• Reevaluați periodic stilul de viață și asigurați-vă că individul este pe drumul cel bun.


Sarcinile acestei etape sunt similare cu sarcinile cu care se confruntă non-dependenții în viața de zi cu zi. Atunci când non-dependenții nu își dezvoltă abilități specifice unei vieți sănătoase, consecința este că pot fi nefericiți în viață. Atunci când persoanele aflate în recuperare nu dezvoltă abilități specifice unei vieți sănătoase, consecința este că și ei pot fi nefericiți în viață, dar asta poate duce la recidivă.

Vezi curs Prevenirea recăderilor.