Proiecte

proiecte

...detalii

Implică-te!

doneaza

...detalii

Să ne cunoaştem!

contact

...detalii

Conferința online psihoeducație 04.06.2020

 

 

Managementul furiei la copii și adolescenți

Indiferent dacă vorbim de un copil de cinci ani care plânge, țipă și lovește sau se aruncă pe jos când nu i se cumpără jucăria dorită sau de un adolescent care își aruncă smartphone-ul de perete sau țipă și înjură atunci când este frustrat și lucrurile nu ies cum dorește el, adesea furia este confundată cu expresia ei comportamentală care, de foarte multe ori, este inadecvată social, distruge sau rănește.
În timp ce unii adolescenți își transformă furia în agresivitate verbală, alții pot deveni agresivi fizic. În cazul copiilor, furia deseori își găsește o manifestare fizică de auto sau hetero-agresivitate. În oricare dintre aceste situații, nu există o aplicație de telefon care să îi învețe pe copii și adolescenți să își gestioneze furia. Și dacă nu învață cum să-și gestioneze mai bine furia, vor avea dificultăți în relații, în cariera lor și în toate eforturile lor educaționale.
Deși furia este o emoție normală și sănătoasă, a știi cum să faci față și cum să o exprimi într-o manieră adecvată social sunt abilități importante pentru copii și adolescenți.
Furia este o emoție-semnal și, de obicei, mobilizează un răspuns la pericol, dar este și o formă de auto-exprimare și uneori un mod de a-și „declara independența” în cazul copiilor și adolescenților.
Copiii de la 3 la 5 ani percep pericolul chiar și atunci când acesta nu este prezent sau reacționează în exces. Ei caută protecție mergând pe ofensivă. În această etapă, impulsurile sunt greu de controlat, iar abilitatea de a se opri, de a asculta de cealaltă parte și de a căuta un teren comun pentru negocieri și compromisuri este abia o licărire.
În schimb, pentru un adolescent exploziile de furie sunt destul de frecvente și greu de gestionat, dat fiind contextul neuro-hormonal specific.
Poate părea evident pentru adulți, dar un copil mic, ca și un adolescent, trebuie să învețe că FURIE este numele pe care îl poate atașa anumitor sentimente și senzații fizice care vin tumultuos: bătăi rapide ale inimii, respirație grea și senzație de încălzire. Copiii pot fi ajutați în momentul declanșării acestor semnale, recunoscând și numind emoția: „Pot vedea că ești furios chiar acum”. De asemenea, au nevoie de ajutor în recunoașterea declanșatorilor care determină aceste sentimente, cum ar fi un alt copil care apucă o jucărie sau amenință că îl va răni; un adult care zădărnicește planurile interesante sau pare să pedepsească pe nedrept un adolescent; sau nu reușește să atingă vreun obiectiv nou pe care și l-a pus.
Strategii de management al furiei, pe care copiii și adolescenții le pot învăța cu ajutorul adulților sunt:

  • să „părăsească scena” înainte ca furia să se transforme în agresivitate, să își ofere momente de pauză, de separare de situația care a declanșat furia, să ia distanță pentru a se mai calma;
  • să își comunice asertiv limitele;
  • să se confrunte cu consecințele acțiunilor sale pentru ca ulterior să poată fi capabili să se oprească și să se gândească înainte de a acționa. „Dacă nu puteți fi împreună fără să vă faceți rău, atunci nu puteți fi împreună. Dacă doriți o altă șansă să vă jucați, vedeți dacă vă puteți aminti acest lucru. "
  • să ceară iertare. Copiii trebuie să știe că comportamentul lor rău nu i-a transformat în oameni răi. Scuzele și acțiunile îi ajută să treacă de la sentimentele de vinovăție date de conștientizarea greșelii până la a avea speranța că se pot descurca mai bine în viitor și că nu vor mai repeta aceeași greșeală.

Între exprimarea inadecvată și distructivă a furiei și reprimarea ei în moduri nesănătoase, ar fi necesar ca adulții, la rândul lor, să ofere modele de gestionare eficientă a furiei și în acest fel, toată energia furiei să fie utilizată în scopuri constructive.
 

Alina Neagoe, psiholog clinician principal, formator
Asociația CATHARSIS
 
 
Parteneri
apfr midocar asoc joy colegiu oscar asoc apaca por plaza plaza