Proiecte

proiecte

...detalii

Implică-te!

doneaza

...detalii

Să ne cunoaştem!

contact

...detalii

Conferința online psihoeducație 25.06.2020

 

De ce se schimbă oamenii?

„Dorința de schimbare” pare a fi un proces paradoxal și sistemic, care nu se încadrează într-un model sau formulă. Cu toate acestea, dinamica sa poate fi descrisă pe larg și pot fi identificate și formulate un anumit număr de contexte, situații și activități favorabile. În special, se poate spune că schimbarea provine de la individ însuși pentru că „vine din interior”.
Apoi, motivația este întotdeauna „produsul” interacțiunii dintre nevoia internă a individului și diferitele elemente ale mediului său care vor stimula această stare interioară.
Pentru a crea o dinamică a schimbării, trebuie generată o nouă stare internă ca  declanșator al învățării. Ideea nevoii ca necesitate vitală este atestată încă din secolul al XII-lea. A fost preluată din nou de părinții fondatori ai economiei moderne din secolul al XIX-lea (de exemplu, J-B Say), iar în 1954, Abraham Maslow a stabilit o listă inițială de nevoi pe care a aranjat-o ierarhic sub forma unei piramide din cinci categorii. El a plasat nevoile fiziologice la bază (foame, sete etc.), urmat de nevoia de securitate (protecție, ordine, principii etc.), nevoi sociale (apartenență, acceptare, iubire etc.), nevoia de respect de sine (succes, apreciere etc.) și, în final, nevoia de autorealizare (personală, expresie, creativitate etc.)
La început, cele mai importante nevoi sunt cu siguranță fiziologice: foamea, setea, somnul și nevoile sexuale. Cu toate acestea, spre deosebire de animale, educația timpurie transformă mult și denaturează aceste nevoi. Alte nevoi care au devenit la fel de fundamentale sunt cele pentru securitate, realizare de sine, dezvoltarea de abilități, stimă de sine și apartenență. Toate aceste nevoi stau la baza motivațiilor puternice care pot duce la învățare și schimbare. Cu toate acestea, este întotdeauna o problemă de intensitate ... fiecare dintre aceste nevoi poate juca rolul unui factor limitator dacă generează o schimbare percepută ca fiind prea riscantă.
Oamenii au interese și dorințe, dar deseori, au și numeroase temeri. De exemplu, în mod conștient sau inconștient, indivizii aleg planurile de a fi sau de a face ceva; aceste planuri la rândul lor îi vor conduce într-o anumită direcție. Prin urmare, fiecare plan primește  o valoare afectivă, iar indivizii se vor implica în schimbare de bună voie, mai ales dacă îi pot da semnificație și pot anticipa un beneficiu.
Percepțiile de sine, asociate în mod obișnuit cu încrederea în sine, au o influență mare în dinamica motivației persoanelor. Pe de altă parte, nefericirea și frustrările blochează procesul motivației. Puterea implicării lor va fi mult mai mare dacă ei găsesc informațiile „utile” pentru calitatea vieții lor. Toate acestea au loc pe un fundal de interacțiune între nevoile, interesele, dorințele, așteptările, aspirațiile, anxietățile și temerile persoanei.
Motivația este sporită și de sentimentul de autonomie al individului în această dinamică a schimbării; dimpotrivă, constrângerile acționează foarte mult împotriva motivației.
Motivația poate fi comparată cu o forță, un impuls, o tensiune. Permite crearea unei dinamici inerente de schimbare. Cu toate acestea, cu excepții importante, motivația înseamnă foarte puțin fără un mediu adecvat în care poate fi generată. O serie de factori de mediu pot fi surse de motivație. Primul dintre acestea este societatea însăși cu atributele sale, în special cele la care individul este sensibil. De exemplu, astăzi mass-media joacă un rol foarte important în declanșarea motivației pentru schimbare. Un alt factor este „cealaltă persoană”; acesta poate fi un membru familiar al mediului persoanei sau un alt model. Motivația indivizilor va fi stimulată, fie prin dorința de a emula ”cealaltă persoană”, fie prin recunoașterea/validarea pe care o primesc de la aceasta. Cu alte cuvinte, schimbarea este facilitată de un mediu în care persoana se simte iubită, respectată, sprijinită și încurajată.

Alina Neagoe, psiholog clinician principal, formator
Asociația CATH
ARSIS
 
Parteneri
apfr midocar asoc joy colegiu oscar asoc apaca por plaza plaza